Waarom elke sportorganisatie een kameleon moet zijn

Van krant tot tablet en van FM-radio tot smartphone: het consumptiegedrag en mediagebruik van supporters is totaal veranderd. Terwijl er vroeger maar een aantal manieren waren om informatie tot je te nemen, zoals radio, tv en de krant, zijn de mogelijkheden tegenwoordig eindeloos. En dat heeft gevolgen voor de contentstrategie van sportorganisaties.

De verschuiving van offline naar online is goed zichtbaar onder kranten. Het aantal abonnees op papieren kranten neemt al jaren af,  terwijl het aantal abonnees op een digitale krant juist stijgt. Over deze verschuiving naar online later meer.

Een groep die informatiegaring uitsluitend nog online doet is de jeugd: ze zitten 4,5 uur op hun smartphone en lezen nog 8 minuten per dag iets van papier. En de online platforms waar de jongeren zitten is dus ook waar sportorganisaties moeten zijn om nieuwe supporters en fans aan zich te binden. Op die manier is iedere sportorganisatie een soort kameleon: zij moeten hun communicatie en bereik door de jaren heen steeds weer afstemmen op de plaatsen waar de doelgroep zich bevindt. 

Het is daarmee niet meer dan logisch dat Liverpool eigen series publiceert op YouTube, dat Ajax voorafgaand aan het cruciale CL-duel met Valencia een prachtige video plaatst op Instagram en dat de Oranje Leeuwinnen rondom hun interlands een vlog publiceren waarbij je de speelsters op de voet kunt volgen. Het is kwalitatief hoogstaande content en geschikt voor de jonge doelgroep.

Tegelijkertijd maakt de verschuiving naar online het traditionele verdienmodel ingewikkeld voor media binnen de sport. Nederlandse kranten hebben inmiddels de omschakeling gemaakt door vol in te zetten op digitale abonnementen. In het boek ‘De relatie-economie’ beschrijven medewerkers van NRC deze data-transitie. Ook voetbaltijdschrift Voetbal International kampte dit decennium met een enorme daling van het aantal abonnees – dé inkomstenbron voor een tijdschrift of krant. Uiteindelijk zijn ze met een nieuw verdienmodel gekomen waarmee ze weer in abonnees groeien. 

In de achtste aflevering van De Sportmarketing Podcast praten we met VI-journalist Stef de Bont over deze koerswijziging en hoe content tegenwoordig wordt geconsumeerd binnen de sport. Daarnaast spreken we Bas Schnater (o.a. AZ en Mediahuis Nederland) over de veranderingen in content binnen de sport. De Sportmarketing Podcast #8 staat vanaf 24 december 2019 online.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.

Ontvang als eerst de podcast in jouw mail!