Wat is de impact van esports over drie jaar?

Wat vroeger nog wordt afgedaan als een hobby voor computernerds op zolder is inmiddels uitgegroeid tot een professionele industrie waar honderden miljoenen in omgaan: esports. Professioneel gamen is booming en het groeit aan alle kanten als kool: in kijkers, platforms, toernooien en geld. Maar hoe groot is esports inmiddels, internationaal en in Nederland? En wat is de impact van esports over drie jaar?

De groei van esports

Eén ding is zeker: professioneel gamen heeft een enorme groei doorgemaakt – en de rek is er nog lang niet uit. In 2018 was er een vaste groep van 165 miljoen kijkers van esports, en zo’n 215 miljoen kijkers die af en toe esports keken. Verwacht wordt dat dit in 2021 met 46% is gegroeid: met 250 miljoen vaste volgers en 307 miljoen kijkers die af en toe een wedstrijd meepakken. In Nederland kijken zo’n 660.000 mensen naar professionele gamewedstrijden, zo blijkt uit onderzoek.

Meer dan twee miljoen ‘vierkante ogen’

Verder groeien de platforms die live verslag doen van esports ook gestaag door. YouTube en Twitch zijn de twee grootste platforms met content van live gamewedstrijden. Sinds 2012 steeg het aantal toeschouwers op Twitch van 101.775 naar 1,2 miljoen, en groeide het aantal kanalen van 4.858 naar 56.700 stuks. Logischerwijs nam het aantal uren dat esports werd bekeken de afgelopen jaren ook toe: tussen 2012 en 2019 steeg het aantal kijkuren van esports van 1,3 miljard naar 6,6 miljard uur.

Ook het prijzengeld neemt toe

Meer kijkers en kanalen levert automatisch meer geld op. Binnen esports wordt vooral geld verdiend door middel van merksponsoring. In 2016 bedroeg de omzet van esports wereldwijd 450 miljoen euro, waarvan 320 miljoen uit merkinvesteringen. Voor 2021 wordt verwacht dat de totale omzet is gestegen tot 1,5 miljard euro, waarvan 1,2 miljard uit merkinvesteringen.

Tenslotte zien we ook een toename van het gemiddelde prijzengeld per toernooi. In 2017 werden er 4.166 esports-toernooien georganiseerd met een gemiddelde prijzenpot van van € 25.100 per toernooi. In 2018 daalde het aantal toernooien weliswaar naar 3.489 toernooien, maar steeg de gemiddelde prijzenpot explosief naar € 40.000 per toernooi.

Esports in Nederland

Hoeveel fanatieke gamers hebben we in ons eigen land? Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf volwassenen wel eens een langdurige online game speelt, zoals FIFA of Fortnite. 1% hiervan doet aan esports, de competitieve variant van gamen. Dat zou neerkomen op een groep van 28.500 Nederlanders. En van de Nederlanders die gamen, kijkt 16% wel eens naar esports-wedstrijden, bijvoorbeeld via YouTube, Mixer of Twitch. Daarnaast is een gamer vaker een man en geldt ook: hoe jonger, hoe meer Nederlanders gamen. 

Een OKT Fortnite: realistisch of niet?

Door de opkomst van esports en het toenemend aantal esporters wereldwijd, rijst de vraag of esports ook een Olympische discipline kan worden. In 2018 werden al zes games als demonstratiesport gespeeld tijdens de Aziatische Spelen, en in 2024 zou esports als Olympische discipline worden geïntroduceerd. Het IOC besloot echter op een top eind december dat het meer heil ziet in game-vormen die fysieke inspanning stimuleren, zoals Virtual Reality (VR) of Augmented Reality (AR).  

Omdat de fysieke inspanning bij esports nu eenmaal kleiner is dan bij de traditionele sporten, en het IOC juist een gezonde levensstijl wil aanmoedigen, wordt nog nagedacht over een manier waarop esports wél past binnen de Olympische Spelen. En de twee zoeken elkaar voorlopig gewoon op: in aanloop naar de Zomerspelen wordt de Intel World Open (een internationaal esportstoernooi) georganiseerd in Japan. Het zegt veel over de status van esports, dat in de komende jaren alleen maar groter zal worden.

De ontwikkeling van de edivisie

Terug naar Nederland. De populariteit voor esports in Nederland wordt gevoed door verschillende competities en platforms, zoals bijvoorbeeld de edivisie. In 2017 werd de FIFA esports-competitie gestart, waarmee Nederland na Frankrijk de tweede voetbalcompetitie was waar dit gebeurde. En de competitie is inmiddels sterk gegroeid in populariteit: vorig seizoen werden beelden van de competitie 17,5 miljoen keer bekeken. De edivisie heeft inmiddels vier partners die hun merk aan de competitie verbinden. Maar hoeveel potentie heeft de edivisie en wat voor een sponsormogelijkheden zijn er precies?

In de tiende aflevering van De Sportmarketing Podcast praten we met Kevin Loos (creatief verantwoordelijk 2Basics) over de groei van esports de afgelopen jaren. Daarnaast spreken we Arnoud Schonis (projectmanager edivisie, Eredivisie CV) over de edivisie en esports in Nederland. De Sportmarketing Podcast #10 staat vanaf 26 februari 2020 online.

📨 Wil je de nieuwste aflevering van De Sportmarketing Podcast als eerste in je mailbox krijgen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Altijd als eerste de nieuwste podcast in je mailbox? Schrijf je in!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.

Ontvang als eerst de podcast in jouw mail!