Podcast #12: Wat is de impact van de coronacrisis op de sportmarkt?

In de twaalfde aflevering van De Sportmarketing Podcast bespreken we de impact van de coronacrisis op de Nederlandse sportmarkt. We praten met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport om te horen welke opties sportorganisaties nu hebben die met financiële problemen kampen. Daarnaast praten we met Querian Eijgensteijn (SportUtrecht) over de impact van de crisis op sportorganisaties. Wat zijn de gevolgen en weten ze de huidige tijd ook om te zetten in iets positiefs? Verder blikken we terug op de opvallendste sportmarketing momenten van de eerste weken van april.

Het ministerie van VWS juicht het noodfonds van NOC*NSF juist toe. “Net als heel veel sectoren heeft ook de sport enorm last van de gevolgen van het corona-virus. Het is goed om te zien dat de NOC*NSF financieel bijdraagt in deze moeilijke tijden. Het ministerie van VWS kijkt samen met de sportsector en gemeenten ook naar een totaal steunpakket voor de sport. We hebben allemaal een verantwoordelijkheid om sportverenigingen, organisatoren, sportevenementen –en wedstrijden enorm te helpen. Daarom is het ook zo belangrijk dat iedereen zijn of haar lidmaatschap van de sportvereniging behoud.”

Querian Eijgensteijn ziet sportverenigingen nu juist hun maatschappelijke rol pakken. “C.O.V. DESTO en V.V. De Meern doen dat door een inzamelplaats aan te bieden waar houdbare voeding naar opgestuurd kan worden. Die drang om iets maatschappelijks te doen is volgens mij is een hele mooie waarde van de sportvereniging, namelijk de wens om ook de ander te helpen. Ik denk dat het sociale dier nu in de mens naar boven komt. Bij de verenigingen zie je dat echt naar voren komen, en ze doen dat echt vanuit hun maatschappelijke rol.”

Benieuwd naar de hele aflevering? Luister dan nu aflevering 12 van De Sportmarketing Podcast van Yellow Jersey via Anchor, Spotify en Apple Podcasts.

Wil je voortaan de nieuwste aflevering als eerste in jouw mailbox? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.