“Sportsponsoring 2.0 leidt tot een betere samenwerking tussen bonden, organisaties en merken”

Op 26 mei organiseert Yellow Jersey de derde editie van De Sportmarketing Meetup, met als onderwerp: Sponsorships 2.0. Het kennisevent vindt online plaats, vanwege de huidige corona-maatregelen. Niels Rudolphus (Two Circles) legt op 26 mei uit hoe je sponsorships meetbaar kunt maken en wat daar de voorbeelden van zijn. “Ook de huidige, onzekere tijd biedt kansen voor sportsponsoring.”

Rudolphus vertelt dat er in Nederland nog niet veel sportorganisaties zijn die aan ‘sponsorships 2.0’ doen. “Het zijn er weinig, het zouden er in elk geval veel meer moeten zijn. Wereldwijd zijn er veel voorbeelden, maar in Nederland gebeurt het nog nauwelijks. Als je het hebt over bedrijven die daar echt mee bezig zijn, dan heb je het over Booking.com die met het ICC en UEFA doen, waarmee ze een wereldwijd partnership hebben. En ook bij Ajax maken ze flinke stappen.”

Op de vraag waarom het er nog zo weinig zijn, vertelt hij: “Sportsponsoring is een analoog product in een digitaal tijdperk. Sportsponsoring wordt steeds vaker geactiveerd via de digitale kanalen, echter bezitten de sportorganisaties niet de kennis en kunde om die waarde echt goed uit te drukken. De traditionele mechanieken waar organisaties nu nog veel op vertrouwen zijn daarin niet toereikend genoeg. Binnen Nederland zijn er nog niet zo veel sportorganisaties die echt goed hun directe relaties met hun fans inzichtelijk hebben Als je dit niet hebt wordt het uiteindelijk heel moeilijk om de daadwerkelijke waarde van een digitale activatie uit te drukken.” 

Sportorganisaties laten daarmee kansen liggen, vertelt Rudolphus. “Wij zien dat er een bepaalde waarde nu niet wordt gerapporteerd. Op het moment dat je de waarde echt goed kunt bepalen, dan kun je ook samen tot een hoger niveau van sponsoring komen. Je kijkt dan samen wat de doelstelling is en hoe die bereikt gaat worden. Op dat moment ben je de output aan het meten, en dat werkt motiverend voor de hele organisatie. Op die manier krijg je synergie. Dat is een mooie basis voor een nog betere samenwerking tussen bonden, organisaties, clubs en de merken zelf.”

Doordat de sport stilligt, kunnen merken zich nu niet profileren. Ook dat biedt kansen, stelt Rudolphus. “Kijk hoe je samen toch de handen ineen kunt slaan om samen campagnes op te zetten die toch relevant zijn voor de huidige tijd. AZ en Vomar hadden een mooie actie in het Paasweekend waarbij seizoenskaarthouders van 70 jaar en ouder een paasontbijt kregen. Dat is een goed voorbeeld van een geslaagde activatie. Mijn algemene boodschap aan merken is ook dat je niet alleen sponsor bent tijdens de hoogtijdagen, maar ook op de moeilijke momenten.”

Op 26 mei gaat Rudolphus dieper in op sportsponsoring. “Ik wil eerst uitleggen hoe de sportconsumptie veranderd, hoe is dat anders ten opzichte van een aantal jaren geleden. Vervolgens leg ik uit wat de ‘Sponsorship Correctie’ is. Waarom is er zo’n enorme waarde die nu niet wordt vertegenwoordigd? Dat wil ik vervolgens tastbaar maken in een case study die ik wil laten zien, aan de hand van een voetbalorganisatie uit de Premier League.”

Tot slot: waarom moet iedere sportmarketeer op 26 mei de meetup online bijwonen? In deze tijden van onzekerheid denk ik dat het belangrijk is om aan jezelf te blijven werken, en jezelf uit te dagen. Dat hoop ik te doen. Ik hoop met mijn verhaal mensen te inspireren, aan het denken te zetten, te vertellen hoe sponsoring ook kan werken, en hoe de toekomst van sponsoring eruit ziet. Ik hoop met elkaar, net als de vorige editie, een mooie avond over sponsoring te hebben!”

Meer weten over sportsponsoring 2.0? Kom op 26 mei naar de Meetup!
De Sportmarketing Meetup met Niels Rudolphus vindt online plaats, vanwege de huidige corona-maatregelen. Deelname is gratis, maar je bent wel verplicht om je online ticket te reserveren. Voor meer informatie of het veiligstellen van je ticket kijk je hier.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.