Hoe zien sportevenementen in de samenleving 2.0 eruit?

De sportevenementen vielen door het coronavirus als dominostenen achter elkaar van de agenda. Niet alleen de commerciële sporten, waardoor er momenteel geen wedstrijden te zien of te bezoeken zijn, maar ook zeker alle publieksevemenenten konden geen doorgang vinden. Hoeveel wordt er nu nog gesport in Nederland? En wat voor een alternatieve, online evenementen ontstaan er nu?

Minder beweging door thuisquarantaine

In een eerder blog kwam al naar voren dat sporten juist nu van groot belang is. De impact van de maatregelen als gevolg van het coronavirus op de beweging van Nederlands is groot. Waar normaal 10,4 miljoen Nederlanders sporten, was dat in maart dit jaar slechts 8,7 miljoen. Vooral mannen bewegen minder: 69% normaal versus 55% door de impact van het coronavirus.

Hoeveel Nederlanders nemen normaal deel aan publieksevenementen, zoals hardlopen, wandelen en fietsen? Van de Nederlanders tussen de 15 en 80 jaar doet 23% aan minimaal 1 hardloopevenement per jaar mee. Bij wandelevenementen is dat 17%, en bij wielerwedstrijden gaat het hier om 15%. Bovendien stelt 67% van deze groep dat deze evenementen hen stimuleert om meer te gaan sporten of bewegen. Maar wat voor een alternatieven ontstaan er, nu ‘normale’ evenementen niet kunnen?

Geen ‘massale’ marathon, maar virtuele events

De Marathon van Rotterdam, de Utrecht Science Park Marathon en de KLM Urban Trail in Groningen: zomaar drie hardloopwedstrijden waar een streep doorheen ging. De meeste evenementen gingen van de kalender, maar met ‘Keep Moving’ kwam er ook een online alternatief. Met dit initiatief van vijf organisatoren kun je deelnemen aan virtuele events, en leg je individueel de afstand af die je normaal bij het evenement zou hebben gelopen.

In het Verenigd Koninkrijk leidde de afgelastingen van hardloopwedstrijden juist tot een succesvol initiatief, genaamd: Run For Heroes. De 27-jarige Olivia Strong uit Edinburgh bedacht een actie waarbij je 5 kilometer wandelt/rent/fietst, 5 pond doneert aan de National Health Service en 5 anderen nomineert hetzelfde te doen. Het initiatief is een enorm succes: niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in andere Europese landen en de VS.

Coronamars in plaats van Vierdaagse

Ook door de wandeltochten ging een rode streep, zoals de Bloesemtocht en de Vierdaagse. Ook wandelaars worden (net als hardlopers en wielrenners) gestimuleerd om vooral te blijven bewegen, zij het met voldoende afstand. Wandelplatform Wandel.nl brengt momenteel verschillende wandelroutes onder de aandacht, zoals onontdekte routes of wandelroutes bij steden, onder hetmom: #KeepWalking.

Maar ook wandelaars die graag voor een medaille lopen hoeven niet te treuren: in juni vindt de Coronamars en de Corona4Daagse plaats als alternatief voor alle afgelaste wandelevenementen. De Coronamars, georganiseerd door Stichting 40 Mijl, behelst vier zaterdagen in juni waarbij van 5 tot 40 km kan worden afgelegd, en deelnemers na afloop een medaille en oorkonde krijgen. Deelnemers lopen een eigen route in hun omgeving via een app. Kinderen kunnen deelnemen aan een speciale avondvierdaagse.

Competitie op Zwift in plaats van koersen

Ook voor de wielrenners gingen een hoop koersen niet door, maar ook voor hen is gewerkt aan een vervangend evenement. De Nederlandse Zwift Community, Zwift NL, organiseert van 6 mei t/m 10 juni namelijk een virtuele wielercompetitie: de Zwift NL League. Elke woensdagavond kunnen renners een etappe fietsen, in een competitie met vier verschillende categorieën. 

Zo ontstaan er inmiddels een hoop initiatieven, om het leed van alle verplaatste of geannuleerde publieksevenementen enigszins te verlichten. Maar hoe gaan deze publieksevenementen er in de toekomst uitzien? Wat voor een ideeën hebben deze sportorganisaties hierover en moeten sportliefhebbers zich opmaken voor meer virtuele events? 

In aflevering 14 van De Sportmarketing Podcast praten we met Le Champion, MYLAPS en DDMCA over de sportevenementen in de anderhalvemetersamenleving. Hoe gaan publieksevenementen er straks uitzien? En hoe zien zij de toekomst van de branche voor zich? 

De Sportmarketing Podcast #14 staat op 27 mei online. 📨 Wil je de nieuwste aflevering van De Sportmarketing Podcast als eerste in je mailbox krijgen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.

Ontvang als eerst de podcast in jouw mail!