Wist je dat een Q&A eenvoudig is, maar enorm veel waarde toevoegt?

In de sport is de achterban vaak een zeer belangrijke doelgroep, het zijn jouw leden, jouw fans en spelers. Die doelgroep wil je betrokken houden bij jouw organisatie, dat is vaak lastig. Want naast dat het een zeer belangrijke doelgroep is, is deze groep vaak ook kritisch op de keuzes die jij als organisatie maakt. Een leuke manier om jouw doelgroep meer te betrekken in het beslissingsproces en de actuele uitdagingen zijn Q&A’s, oftewel vraag en antwoordsessies.

Hiervan bestaan diverse varianten, die we in dit blog kort zullen behandelen. Daarnaast geven we je ook enkele tips om laagdrempelig te beginnen met Q&A’s. Deze content kan uiteindelijk uitstekend dienen als hygienecontent vanuit het 3H-model. Dat is echter wel afhankelijk van hoe je het inricht, maar daar komen we straks nog even op terug.

Maak jouw helden toegankelijk

De eerste variant die we willen bespreken is de variant waarin we ons richten op het toegankelijk maken van jouw helden. Of je nu een vereniging, bond of merk bent, er zijn spelers (clubteam of nationaal team) en ambassadeurs betrokken bij jouw organisatie. Voor jouw fans zijn dit helden, die ze graag zien spelen, maar die ze ook graag willen ontmoeten. Organiseer eens een digitale Q&A. Dit kan op meerdere manieren. Zo kun je bijvoorbeeld via Instagram een livestream starten via jouw eigen kanaal, die dan wordt beheerd door een atleet en tijdens deze livesessie laat de atleet af en toe een fan toe om direct vragen te stellen. Het Nederlands Hockeyteam heeft dit bijvoorbeeld een aantal keer toegepast, met onder andere deze livestream met Maria Verschoor.

Een andere manier om een Q&A te organiseren is door fans op voorhand al vragen in te laten sturen voor hun held. Je kunt deze vragen dan op voorhand verzamelen en wellicht ook modereren, mocht dat nodig zijn. Vervolgens zet je de atleet voor de camera en laat je hem of haar de ingestuurde vragen beantwoorden, eventueel aangevuld met vragen vanuit jullie eigen redactie. Eurosport had bijvoorbeeld tijdens de Tour de France in 2018 een rubriek: #AskSagan. Via Twitter konden volgers Peter Sagan vragen stellen, die hij diezelfde dag via een video beantwoordde op het YouTube-kanaal van Eurosport.

En dan heb je uiteraard ook nog de hybride variant, waarin je alle mogelijkheden combineert tot een geheel. Dat vergt productioneel vaak wel iets meer werk, maar dat komt in veel gevallen de kwaliteit wel ten goede. Je werkt dan iets meer vanuit een vast format, waar de Q&A een onderdeel is. Een leuk voorbeeld vanuit ons eigen land is de Leeuwinnen Talk, waarin onder andere Victoria Pelova en Danielle van de Donk op bezoek waren in de Oranje caravan van Tessa Veldhuis.

Betrek de achterban bij keuzes en actualiteit vanuit de organisatie

Via de eerste variant zul je je voornamelijk richten op de heldencreatie, maar nog niet direct op die kritische achterban, die je ongetwijfeld ook hebt. Zij vinden het leuk om hun mening te delen. Soms is die irrelevant, maar in sommige gevallen ook zeer waardevol. Bovendien zijn dit vaak de volgers die zich nadrukkelijk uitspreken over de keuzes die jouw organisatie maakt. Dus hoe fijn is het als zij zich aan jouw kant van de discussie mengen? Dat hoeft niet op een dictatoriale wijze, dat kan juist op een heel open en transparante manier, met de live Q&A. Gary Vaynerchuck is een succesvolle Amerikaans ondernemer, die tegelijkertijd heel erg graag makers en ondernemers helpt op hun weg naar succes. Dat doet hij onder andere met Q&A’s. Die zijn simpel opgezet, Vaynerchuck gaat achter zijn laptop zitten, organiseert een Zoom-meeting en iedereen kan aansluiten. Hij selecteert een aantal mensen die een vraag mogen stellen en daar geeft hij, vanuit zijn expertise, antwoord op. 

Dit kan uiteraard ook heel goed werken voor bijvoorbeeld een sportbond. Veel verenigingen zitten met dezelfde ‘problemen’. Kondig eens in de zoveel tijd een Q&A aan over een specifiek thema en laat verenigingen aansluiten, de expert vanuit jullie organisatie is aanwezig om de vragen waar verenigingen mee spelen te beantwoorden. Of, wanneer je een keuze gaat maken, waar je reacties op verwacht, organiseer dan met een directielid een Zoom-meeting waarin de directeur op voorhand al enkele van de keuzes kan toelichten, vergeet dan niet de grootste criticasters op voorhand (en persoonlijk) uit te nodigen. Want als je hun twijfels weg kunt nemen, dan ben je straks een grote stap verder in de communicatie. Mogelijk treden ze zelfs als ambassadeur van jouw beslissing op. 

Benut een Q&A op de lange termijn

Content die bijdraagt aan heldencreatie, zal niet veel bijdragen aan de lange termijn. Het is leuk om naar te kijken, en in veel gevallen ook redelijk tijdloos, maar het draagt in veel gevallen niet bij aan lange termijndoelstellingen. Maar de thematische Q&A’s kunnen dat wel degelijk zijn. Sterker nog, het is hygienecontent waar je veel bezoekers nog enorm mee kunt helpen. De kans is aanwezig dat iemand niet aanwezig kon zijn, of dat het probleem wat je destijds behandelde, toen nog niet relevant was. Vergeet deze video dus niet op te slaan en verwerk het ook op jouw website onder het thema wat je in de Q&A hebt behandeld. 

Om een Q&A te organiseren heb je dus niet direct veel middelen nodig, je kunt er eigenlijk vandaag al mee beginnen. Bovendien kan het dus ook bijdragen aan de lange termijn. 

Sport Marketing Speeddates

Vind je het toch nog lastig om te bepalen hoe jij een Q&A kunt inzetten voor jouw organisatie? Laten we dan eens vrijblijvend sparren tijdens onze maandelijkse Sport Marketing Speeddates. Natuurlijk kunnen we ook een ander content marketingvraagstuk waar je mee speelt behandelen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Picture of Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.