Inhaken op de dagen waarop je echt relevant bent

Inhakers? Voor sommige marketeers klinkt het als een vies woord. Een manier om goedkoop aan veel aandacht te komen. En ergens klopt het. Je kunt inderdaad goedkoop aan veel aandacht komen, maar dat hoeft niet te betekenen dat je niet relevant hoeft te zijn. Juist de vercommercialisering van deze dagen biedt tal van mogelijkheden. Want een ding is zeker, aandacht gaat er komen en dan kun je er maar beter voor zorgen dat jij degene bent die op de voorste rij staat.

In dit blog zullen we wat dieper induiken op ‘Inhakers’, wat zijn het eigenlijk? Kun je wel relevant inhaken? En welke dagen zijn voor jou relevant? Welke middelen kan ik gebruiken voor inhakers? En uiteraard delen we ook inhakers met impact? Na het lezen van dit blog vraag je je niet meer af of ‘inhaken’ wel iets voor je is, maar je vraagt je af hoe je het binnen jouw contentstrategie kunt verwerken.

Wat is een inhaker precies?

Een inhaker is, volgens Ensie, een reclameuiting waarvan het centrale thema verwijst naar een actuele gebeurtenis, nieuws of een trending topic. Waarbij reclameuiting, in onze ogen, breder getrokken kan worden. De uiting kan namelijk ook bijdragen aan de communicatiewaarde van jouw organisatie, zonder reclameoogmerk.

Waar bestaat een goede inhaker uit?

Je kunt natuurlijk op diverse manieren inhaken. Je kunt gebruik maken van een momentum om de juiste informatie te delen, maar in dit blog focussen we ons op de virale inhaker. Jij wilt dat jouw inhaker gezien wordt en dat er over gesproken wordt. Een goede virale inhaker dient – volgens onze maatstaven – te voldoen aan de volgende onderdelen:

  • Het nodigt uit tot interactie (reageren, liken of delen);
  • De boodschap roept een positieve emotie op;
  • De link tussen jouw merk en het inhaakmoment is direct gelegd.
Kun je overal op inhaken?

Jordi van den Bovenkamp is een van Nederlands bekendste inhakers en had lange tijd een rubriek in het ochtendradioprogramma van Giel Beelen genaamd: ‘Jordi Aan De Oneline’. De ouderwetse woordgrap en inhaken op de actualiteit heeft hij tot een kunst verheven, toch zegt ook hij dat je als merk of organisatie niet overal op in kunt haken. “Als je met je merk relevant wil zijn dan moet je momenten kiezen die voor mensen relevant zijn en goed passen bij het merk. Het is dus zaak om de juiste inhaakmomenten voor jouw merk te kiezen en niet op alles in te haken.”

Hoe ga ik relevant inhaken?

Zoals Van den Bovenkamp ook aanhaalt, is het belangrijk dat de uitingen van jouw organisatie aansluiten bij de uitstraling van het merk. Als sportorganisatie ben je een jaar lang bezig om een verhaal te vertellen en draag je waarschijnlijk diverse waarden uit. Je bent continu bezig met storytelling. Schrijf die waarden eens op papier, download een inhaker kalender. En ga verbanden leggen. Streef je bijvoorbeeld naar gelijke kansen, heldencreatie, topsport? Dan heb je tal van mogelijkheden.

Kijk eens naar een dag als vader- of moederdag. Vaak wordt alleen gekeken naar de commerciële kant van zo’n inhaakmoment. Maar deze dagen zijn bij uitstek geschikt om eens aandacht te hebben voor de ouders van jullie helden, hoe komt het dat zij die topsport nu kunnen bedrijven? En Valentijnsdag? Dat is misschien wel commercieel, maar dat betekent niet dat jij er niet maatschappelijk mee kunt scoren. Want op de Dag van de Liefde kun je ook trouwe supporters verrassen en bedanken voor hun onvoorwaardelijke trouw en liefde voor jouw club, team of organisatie. Reken er maar op dat jouw achterban hiervan kan genieten.

Welke momenten zijn interessant om op in te haken?

Nogmaals, in principe kun je bijna overal op inhaken, zolang de link naar jouw organisatie maar duidelijk is. Voor een Haagse organisatie zal Prinsjesdag waarschijnlijk veel relevanter zijn, dan voor een Friese organisatie. Daarentegen zal de Friese organisatie weer eerder in willen (en kunnen) haken op een mogelijk naderende Elfstedentocht. Toch is er een aantal dagen die voor heel veel organisaties relevant (kunnen) zijn:

  • Valentijnsdag
  • Koningsdag – Koningsspelen
  • Moederdag
  • Vaderdag
  • Week van de Eenzaamheid
  • NOC*NSF Nationale Sportweek
  • Sinterklaas
  • Dag van de Vrijwilliger
  • Kerstmis
  • Oud & Nieuw
  • Verjaardagen van ambassadeurs
Mooie voorbeelden uit de sportwereld?

Natuurlijk zijn er ook tal van mooie voorbeelden te vinden binnen de sport. Zo hebben de Golden State Warriors, het afgelopen decennium een van de toonaangevende franchises in de NBA, ervoor gekozen om op vaderdag foto’s en video’s van de spelers met hun kinderen in een minuutdurende video (zie hieronder) te tonen. Er zit geen enkele directe commerciële waarde aangeplakt, maar met een dergelijke logische inhaker, worden de harten van de fans wel extra veroverd. Zes procent van de kijkers gaf een duimpje, wat ruim twee keer zoveel is als het aantal likes op de UNREAL!-video over Steph Curry. Kijken we naar de checklist, dan scoort deze inhaker dus op alle drie de punten (interactie, positieve associatie, relevantie).

We blijven even bij de Golden State Warriors, want ook rondom moederdag hebben zij een fraaie inhaker weten te realiseren. Hier moet haast elke fan wel voor zijn gesmolten. Coaches Steve Kerr en Mike Brown wensen alle moeders, maar ook zeker hun eigen moeders een geweldige moederdag. Met een likeratio van tien procent, scoort deze video nog beter dan de vaderdagvideo. En ook hier kan de checklist volledig worden afgevinkt.

Wat heb ik nodig om een goede inhaker te maken?

In principe heb je niet veel nodig voor een goede inhaker. De voorbeelden van de Golden State Warriors komen uit de periode waarin Amerika in een lockdown zat, de video bestaat uit al bestaand materiaal, aangevuld met video’s die met een telefoon of laptop zijn opgenomen. Wat je dus vooral nodig hebt voor een goede inhaker, is de perfecte koppeling. De uiting past bij het thema waar je op inhaakt. En als je echt wilt scoren, dan is de uiting in zekere zin ook uniek. Je kunt inhaken op Koningsdag door een oranje vlak te posten met de boodschap: Fijne Koningsdag! Dat is echter niet verrassend genoeg om viraal te gaan.

Maak er ook vooral geen sport van om overal op in te haken. Gebruik een inhaker binnen jouw contentstrategie, waarbij je bijvoorbeeld het 3H-model als uitgangspunt kunt nemen. Pak liever een of twee goede inhakers per jaar, dan dat je geforceerd op zoek gaat naar het momentum.

Wanneer je dus op zoek gaat naar een aantal inhakers binnen jouw contentstrategie, kijk dan nog eens goed naar het verhaal dat je over een seizoen gezien wilt vertellen. Welke waardes zijn voor jullie belangrijk? En op basis van dat verhaal en die waardes, kun je koppelingen gaan leggen met inhaakmomenten. Nu is de kans groot dat je nog tot een groot rijtje momenten komt, maar daag jezelf dan uit om te bepalen welke van deze inhakers ook echt bijdragen aan jouw contentstrategie.

Checklist:

  1. Wat is mijn verhaal en wat zijn onze waardes?
  2. Welke waardes kan ik koppelen aan welke inhaakmomenten?
  3. Welke inhaakmomenten dragen ook daadwerkelijk bij aan mijn contentstrategie?
  4. Schrijf de inhaker uit en toets of deze voldoet aan:
    • Lokt interactie uit;
    • Roept positieve emoties op;
    • De inhaker is relevant voor mijn contentstrategie.
  5. Ontwikkelen maar!

Heel veel succes!

Sport Marketing SpeeddatesBeschik jij over de nodige creativiteit, maar vind je het nog lastig om het juiste momentum te bepalen? Laten we eens tijdens een van onze maandelijkse Sport Marketing Speeddates kijken hoe jij ook aan de slag kunt met relevante inhakers, of een ander (content) marketingvraagstuk natuurlijk.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Picture of Tim van Peppen

Tim van Peppen

Tim is oprichter van Yellow Jersey en houdt zich dagelijks bezig met creatieve concepten voor diverse opdrachtgevers.