Maak effectief gebruik van Instagram Reels voor jouw sportorganisatie!

Sinds twee jaar heeft Instagram een nieuwe functie: Instagram Reels. Een functie waarbij je korte video’s kan delen met je volgers én onbekenden. Steeds meer bedrijven maken gebruik van Reels, maar wat is nu de toegevoegde waarde van Instagram Reels op jouw business account? Hieronder delen we diverse tips om effectief gebruik te maken van Instagram Reels!

Het vergroten van je engagement

Uit onderzoek van HypeAuditor blijkt dat van de 77 miljoen Instagram berichten, de Instagram Reels berichten het meeste bereik opleveren in vergelijking tot de andere functies (bijvoorbeeld foto’s, carrousels en stories). 

Het nieuwe Instagram-algoritme bepaalt de volgorde van de berichten die gebruikers zien wanneer ze door hun feed scrollen. Op basis van specifieke signalen geeft het algoritme prioriteit aan de ‘beste’ berichten, pusht het de meest relevante berichten naar de top en geeft het de meeste zichtbaarheid, terwijl andere berichten uiteindelijk lager wordt geplaatst. Daarbij is het  algoritme van Instagram zo geprogrammeerd dat Instagram de voorkeur geeft aan nieuwe functionaliteiten. Goede Reels worden eerder vertoond op de homepagina (feed) en Ontdekken pagina in plaats van reguliere berichten zoals foto’s en video’s. Je Reel heeft dus een grotere kans om veel vaker bekeken te worden, omdat mensen niet zo ver naar beneden hoeven te scrollen op hun feed om jouw video te vinden. 

Bij een open account is de Reel ook te vinden op de speciale Reelpagina en bij Ontdekken. De Reel krijgt op deze manier dus niet alleen aandacht bij jouw volgers, maar ook gebruikers die misschien wel interesse hebben in jouw sportorganisatie of de soort Reels die je post. Dit is ook wel te vergelijken met de for you page van TikTok.

Het bereiken van de juiste doelgroep

Ondanks dat Reels veel lijken op TikToks, ligt het aantal gebruikers van Instagram bijna 4x zo hoog. Met 8,5 miljoen gebruikers in Nederland staat Instagram op plek nummer 2 van het aantal social media gebruikers (achter Facebook met ruim 10 miljoen gebruikers). TikTok heeft momenteel nog maar 1,7 miljoen gebruikers. Als je puur naar het aantal gebruikers kijkt, is er met Reels dus een potentieel groter publiek te bereiken voor jouw sportorganisatie. 

Door het gebruik van de juiste hashtags, captions en muziek kan je heel specifiek een onderwerp koppelen aan jouw Reel. Het Instagram algoritme zorgt er vervolgens voor dat jouw video met een bepaald onderwerp gebruikers bereikt die vaker video’s met dit onderwerp hebben bekeken, geliket of gedeeld. Je hoeft dus niet persé betaalde advertenties in te zetten om je doelgroep zo specifiek te bereiken.

Het likeable en verslavend element van Reels

Als je de juiste doelgroep te pakken hebt met jouw Reel en dus goed inspeelt op het algoritme van Instagram, krijgen veel meer mensen jouw Reel te zien. Deze kijkers vinden jouw video hoogstwaarschijnlijk direct leuk omdat zij veel video’s met hetzelfde onderwerp bekijken en liken. Wanneer ze de video liken is de kans ook groter dat ze een andere video van jou op een later moment tegenkomen zonder je te volgen.

Het voordeel van Instagram Reels is dat je doelgroep eindeloos kan scrollen. Voor je het weet zit je tien minuten lang naar verschillende sportvideo’s te kijken. Reels werken daardoor heel snel. Als je een video ziet die je niet leuk vindt, ben je met één scroll door naar de volgende. Je blijft dus alleen maar video’s kijken, die je erg leuk vindt, des te lastiger het is om je telefoon weg te leggen.

Ga op zoek naar interactie met je doelgroep

Instagram heeft veel functies binnen Reels waardoor je interactief met jouw kijkers kan communiceren. Net zoals de functies op Instagram stories, kan je op reels ook interactieve stickers zoals polls, ‘stel een vraag’ en links plaatsen.

Op zoek gaan naar interactie met (potentiële) volgers op Instagram heeft vrijwel altijd een positief effect, omdat je op deze wijze eenvoudig binding creëert met je doelgroep. Door kijkers de mogelijkheid te geven om een vraag te stellen of te stemmen op een bepaalde stelling, kom je snel meer te weten over de behoeftes van jouw doelgroep en kan je daar als sportorganisatie op inspelen.

Aan de slag met Reels!

We hopen je met deze blog de toegevoegde waarde voor jouw sportorganisatie inziet. Maar hoe zet je Reels dan in?

Begin met het inventariseren wat jouw sportorganisatie in huis heeft. Als sportmarketingbureau kan je bijvoorbeeld jouw kennis delen op het gebied van video editing, maar als sportclub kan je bijvoorbeeld exclusieve beelden delen zoals behind the scenes in de kleedkamer of actiebeelden van de training. Op deze manier kan je een gerichte boodschap overbrengen. Gebruik deze basis om het onderwerp van je Reel video te bepalen.

Misschien wel het belangrijkste: volg de trends! Door in te spelen op trends en er toch jouw eigen unieke draai aan te geven, is jouw Reel potentieel  veel interessanter voor een groter publiek.  Gebruik bijvoorbeeld een muziekje dat op dat moment trending is of een bepaald soort video/edit stijl. Dit draagt allemaal bij aan het genereren van meer kijkers en dus engagement. 

Wat nu goed werkt bij Instagram Reels voor sportorganisatie zijn behind the scenes video’s, tricks en tips van jouw sport of een recap van wedstrijden of projecten. 

Check hieronder een aantal toffe voorbeelden van Instagram Reels van verschillende sportorganisaties!

Tips voor een succesvolle reel

Tot slot geven we nog een paar goede tips om je reel klaar te maken voor gebruik!

  1. 70% van de Reels worden bekeken zonder geluid. Maak dus gebruik van ondertiteling om jouw boodschap te versterken. Dit kan je natuurlijk zelf in de video editen, maar dit kan Instagram ook automatisch voor je doen met hun tool! 
  2. Plaats de juiste hashtags bij jouw Reel video.Door specifieke hashtags te gebruiken die passen bij jouw reel en organisatie, is de kans groter dat je de juiste doelgroep bereikt. Vervolgens zullen dan meer mensen jouw video bekijken, liken, delen en erop reageren.
  3. Ben je geen held in het editen van video’s, maar wil je wel graag Instagram Reels inzetten? Maak dan gebruik van de sjablonen (templates) die andere Instagram gebruikers al hebben gemaakt. Klik op het sjabloon van een Reel die je aanspreekt en voeg jouw eigen video’s toe. Pas wellicht nog wat kleine dingen aan en jebent klaar op te posten!
  4. Als je Reel af is, ga je deze uiteraard plaatsen. Maar wees er vooral trots op! Deel de Reel daarom ook in je Story om volgers door te verwijzen naar de toffe video die jij hebt gemaakt! Dit zorgt ook weer voormeer weergaven en likes op jouw Reel.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Britte van der Touw

Britte van der Touw

Als creative is Britte de spil tussen ons creatie- en marketingteam en maakt ze voor en met onze opdrachtgevers de mooiste designs.